fredag 30. januar 2009

Vi vinner Premier League om Rafa tør satse offensivt !

Vi vinner Premier League hvis Rafa tør satse offensivt.

Undertegnede har som de fleste andre røde hatt en svært tung dag. For å slippe å tenke på gårdagens sure poengtap i derbyet, har jeg jobbet ekstra lenge og hardt. Men jeg klarer ikke slutte å tenke på dette og skriver derfor noen ord. Det ble litt vasking seint i går etter diverse knuste gjenstander og noen blomster som måtte begraves. Typisk at vi får den imot rett før slutt etter helgas resultater der vi også fikk mål mot oss på overtid. Følelsen jeg tror mange satt med før slutt var at Everton ville få sine muligheter, og når Yossi klønete lager ett livsfarlig frispark ”visste” de fleste at dette ble mål. Jeg synes Rafa er en fantastisk Manager, den beste vi kunne ha, men jeg synes også han kan bli bedre.

Han kan bli mer offensiv og han kan bli bedre til å ta selvkritikk etter opplagte feilvalg.

Ser vi på kampene vi har spilt denne sesongen er det mange kamper der vi har slitt med det offensive spillet. Det virker på meg som om Rafa satser på 1-0, bortsett fra mot Tottenham der vi imponerte og ble ranet.

Ser vi bort fra Standard Liege, der vi også sleit voldsomt og de andre CL matchene har ligakampene på Anfield vært en slitsom affære.
Mot Middlesbro sleit vi voldsomt med å skape målsjanser og hadde flaks som vant på overtid. Jeg mener personlig at Kuyt ikke skal brukes hjemme mot lag vi skal dominere mot. Mot Man U hjemme spiller ingenting annet enn resultatet noen rolle, og når vi snur 0-1 etter en solid kamp fikk de fleste av oss god forankring i vår tro på ligaen. Så kommer nykomlingen Stoke til Anfield og henter hjem poeng. Urettferdig eller ikke, det kan vise seg at dette kan bli vår bane i år. For Rafa er sta som en bukk og kjører samme taktikk gang på gang mot disse antatt svakere lag. Vi tok en dacapo mot Wigan, selv om vi vant etter å ha ligget under to ganger. Wet Brom ble for små, men mot Fulham var det påan igjen, 0-0 og en ny dose frustrasjon i blodet til røde fans. Så kommer Wet Ham og henter poeng, 0-0 igjen på Anfield er for svakt, Torres eller ei. Nykomlingen Hull vil heller ikke være dårligere og sjokkerer Annieroadend, Gerrard hjelper oss tilbake, men vi klarer ikke å vinne kampen. I går kom Everton og ga oss en veldig god fight, men da vi kommer foran og det lukter seier blir vi livredd og mister totalt grepet på kampen. Dette er definitivt manager Rafael Benitez sitt ansvar og slik jeg skjønner det analyserer han kampene nøye etterpå. Da skal det ikke være så vanskelig og finne svaret på hvorfor vi gir fra oss føringen. Jeg er helt enig med Rafa at vi alle hadde vært fornøyd før sesongstart om vi skulle ligge på toppen etter 22 runder. Problemet er bare at vi er bedre enn dette, og jeg savner en tøffere innstilling og taktikk hjemme mot svakere lag. Borte har vi levert sterke saker mot Man City, Chelsea, Tottenham, Blackburn og Newcastle, mot Bolton og Arsenal var det også tilfredstillende.

Nå må Rafa være offensiv og angripe når vi skal og forsvare oss når vi må. Vi kan ikke sitte rolig og analysere situasjonen. Vi er definitivt i stand til å vinne ligaen, vi er i god posisjon og vi har forhåpentligvis litt ”tur” igjen på kontoen. Jeg likte oppstillingen i går, men sier meg enig med Flatin sin vurdering på db.no i dag. Keane sliter fordi han ikke passer inn med Torres, Kuyt er best på benken mot de svake lagene da han overhodet ikke er i stand til å utfordre, og målene renner ikke inn fra den kanten. Jeg er også enig med Joar at Ryan Babel kunne vært gitt mer tillit, selv om han var pølse mot Preston. Leiva må vrakes fra laget, hvorfor tviholder Rafa på denne mannen.

Jeg har snakket med snåsamannen, diverse samer med ”gane” krefter og jeg har troa på ligagull. Flybillett er bestilt og en stor flaske champagne er lagt på is. Hva sier du til en liten fest i mai Rafael ? Du bestemmer ! Publisert 21.01.09 på Liverpool.no blog

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar